Europafietsers.nl

Bij ons betaalt u veilig!

Betaalmethodes
Winkelwagen 0 producten €0,00
0 product in winkelwagen
Subtotaal (excl. verzending) € 0,00
  • Voor 15:30 besteld = zelfde werkdag wegVoor 15:30 besteld = zelfde werkdag weg
  • Grootste aanbod fietskaarten en -gidsenGrootste aanbod fietskaarten en -gidsen
  • Mail uw vraagMail uw vraag
  • Slechts € 2,95 verzendingSlechts € 2,95 verzending (NL)
Europa Radweg R1 Bikeline Fietsgids - 2018 Artikel nr. 295853 Schaal: 1:75.000 Schrijver: Bikeline

Europa Radweg R1 Bikeline Fietsgids - 2018

Artikel nr. 295853 Schaal: 1:75.000 Schrijver: Bikeline

Europaradweg R1 Duitse deel: Arnhem-Berlijn 950 km
6e druk 2018 - Duitstalig (alleen leverbaar in het Duits)


De Europaradweg is al jaren een zeer populaire fietsroute. Het is al een oudere route, de eerste langeafstandroute van Duitsland. Het is een geweldige dwarsdoorsnede van west naar oost (of andersom), door Duitsland.


In Duitsland heet de route in Westfalen "R1" en vanaf Höxter tot de Pools grens "Euroroute R1" (totale afstand 900 km). Onderweg wordt overal de term R1 gebruikt. De route is in beide richtingen redelijk goed bewegwijzerd. 
De route in Duitsland bestaat uit drie delen:
1. Van de Nederlandse grens (Zwillbrock) naar Höxter (275 km). Dit stuk van de R1 is één van de oudste routes in Duitsland en stamt uit begin jaren 80! Deze route is ook geschikt voor kinderen.
2. Van Höxter naar Wittenberg (360 km). Deze route is vanwege de steile hellingen wat minder geschikt voor kinderen. 
3. Van Wittenberg tot Poolse grens door Berlijn, en kruist de grens bij Frankfurt a/d Oder. Dit laatste traject is nog niet geheel klaar. De bewegwijzering van deel 3 loopt slechts 40 km buiten Wittenberg (Belzig) en dan verder Berlijn uit. De route staat echter wel op de ADFC fietskaarten aangegeven. 

Vanuit Wittenberg kan langs de Elbe Radweg, Praag in ruim 300 km bereikt worden. In Duitsland een vlakke route, in Tsjechië met wat meer profiel. 

Het karakter van de Duitse routes: Het is lastig om de route een éénduidig karakter te geven. Het beste is nog: de route geeft je een goed beeld van verschillende Duitse gebieden. De delen zijn ook goed onafhankelijk van elkaar te fietsen.
Het fietsen is, behalve circa 100 km in de Harz, niet echt zwaar. Er wordt wel redelijk zigzaggend over de kaart gegaan. 

Er wordt zeer weinig gebruik gemaakt van wegen met (druk) autoverkeer. De routemakers hebben in het algemeen weinig interesse om stadjes in te fietsen, meestal draait de route om de stad heen. Wil je toch het centrum bezoeken dan zul je even van de route moeten afwijken en deze hetzij op het zelfde punt weer oppikken, hetzij proberen aan de andere kant van de stad weer aan te sluiten. Hier en daar zijn er voorzieningen getroffen om de route veiliger of prettiger te maken: stukken fietspad, veiliger oversteekplaatsen etc.. Dankzij de stille wegen kan je veel dieren waarnemen; hertjes, marters, hazen en konijnen en een keur aan vogels.


De fietsgids
De Bikelineboekjes zijn al jaren zeer geliefd bij onze klanten. En terecht! Het is een zeer handzame ringband met zeer gedetailleerde fietskaarten en indien nodig stadsplattegronden waar de fietsroute ook op ingetekend is. Geen gezoek in de grote stad dus. Ook zijn, indien relevant, diverse hoogtegrafieken aanwezig. 
De kaartjes zijn gemaakt van scheur- watervast papier. Hiernaast vindt u zeer uitgebreide toeristische info en alle overnachtingsadressen met nauwkeurige prijsindicatie. De adressen staan op volgorde van de route. Ook campings zijn terug te vinden in de lijst. 
De meeste fietsers combineren deze bewegwijzering met de heldere kaartjes. Her en der zijn er altijd bordjes weg natuurlijk. De fietsgids past bijzonder mooi in de Ortlieb-kaarthoes.
Ongelofelijk dat ze het kunnen maken, zo'n kwalitatief goede fietsgids voor nog geen 16 euro.


Gps- track
Voorin deze fietsgids staat een code of link waarmee u op de site van Esterbauer heel eenvoudig de GPS-track kan opvragen. 

Europaradweg R1 ook als Route-App
De Europaradweg R1 is vanaf eind maart ook als Route-App verkrijgbaar. Heel prettig en praktisch naast uw fietsgids..



Klik hier om het filmpje beter te bekijken
Wijzigingen



Klik op de button hierboven voor de laatste wijzigingen op de site van de uitgever Esterbauer.


Klik op de afbeelding hieronder voor het inkijkexemplaar:


inkijkexemplaar


Aanbevolen begeleidingskaarten (zie ook aanverwante artikelen)
Met Michelin 541 en 542 heeft u prima overzicht. Wilt u echt fietskaarten naast de gids, gebruik dan de ADFC-Radtourenkarte nummer 10, 11, 12, 8 en 9. De route staat ook op deze kaarten ingetekend. 


Aansluitingen andere Fietsroutes (zie ook aanverwante artikelen)
De Europaradweg R1 laat zich prima combineren met andere routes hier in de buurt. Zo kunt u doorfietsen naar St. Petersburg of iets voor Berlijn via de Elberadweg naar Praag. Vanaf Berlijn loopt ook de prachtige, vlakke Spreeradweg naar het zuiden. Met deze nieuwe druk kunt u doorfietsen naar de Duits/Poolsegrens om hier de Oder-Neisseradweg op te pakken. Ook kunt u hier de Hanzeroute volgen om eventueel weer terug naar Nederland te fietsen. Ook zou u door kunnen naar Kopenhagen met Berlin-kopenhagen. Tevens leent de R1 zich prima als aanlooproute naar de Weserradweg. In 2014 is de Havelradweg verkozen tot fietsroute van het jaar, start ook in Berlijn. De R1 is onderdeel van Het Fietsweb.

Meer dwarsdoorsnedes door Duitsland
Wilt u uit-en-thuis fietsen, dan is het goed te weten dat er nog 3 andere oost-west (of andersom) door Duitsland lopen. Deze zijn goed te combineren tot een rondje:
Fietsen naar Praag / Mittellandroute / Hanze Fietsroute deel 1 of 3


Vervoer
Eén van de voordelen van fietsen naar Berlijn is dat je makkelijk weer thuis komt. Er gaan elke dag diverse treinen met fietsruimte rechtstreeks terug naar Nederland. Voor meer info verwijzen wij u graag door naar de Treinreiswinkel.


Reisverslagen "Europaradweg R1
Reisverslag 1
Reisverslag 2 

Reisverslag 3


lees verder
Verzending
Binnen 1 dag
€ 15,90
EUR 15.9
VWO Tracking image
  • Productomschrijving
  • Reviews (15)

Europaradweg R1 Duitse deel: Arnhem-Berlijn 950 km
6e druk 2018 - Duitstalig (alleen leverbaar in het Duits)

De Europaradweg is al jaren een zeer populaire fietsroute. Het is al een oudere route, de eerste langeafstandroute van Duitsland. Het is een geweldige dwarsdoorsnede van west naar oost (of andersom), door Duitsland.

In Duitsland heet de route in Westfalen "R1" en vanaf Höxter tot de Pools grens "Euroroute R1" (totale afstand 900 km). Onderweg wordt overal de term R1 gebruikt. De route is in beide richtingen redelijk goed bewegwijzerd. 
De route in Duitsland bestaat uit drie delen:
1. Van de Nederlandse grens (Zwillbrock) naar Höxter (275 km). Dit stuk van de R1 is één van de oudste routes in Duitsland en stamt uit begin jaren 80! Deze route is ook geschikt voor kinderen.
2. Van Höxter naar Wittenberg (360 km). Deze route is vanwege de steile hellingen wat minder geschikt voor kinderen. 
3. Van Wittenberg tot Poolse grens door Berlijn, en kruist de grens bij Frankfurt a/d Oder. Dit laatste traject is nog niet geheel klaar. De bewegwijzering van deel 3 loopt slechts 40 km buiten Wittenberg (Belzig) en dan verder Berlijn uit. De route staat echter wel op de ADFC fietskaarten aangegeven. 

Vanuit Wittenberg kan langs de Elbe Radweg, Praag in ruim 300 km bereikt worden. In Duitsland een vlakke route, in Tsjechië met wat meer profiel. 

Het karakter van de Duitse routes: Het is lastig om de route een éénduidig karakter te geven. Het beste is nog: de route geeft je een goed beeld van verschillende Duitse gebieden. De delen zijn ook goed onafhankelijk van elkaar te fietsen.
Het fietsen is, behalve circa 100 km in de Harz, niet echt zwaar. Er wordt wel redelijk zigzaggend over de kaart gegaan. 

Er wordt zeer weinig gebruik gemaakt van wegen met (druk) autoverkeer. De routemakers hebben in het algemeen weinig interesse om stadjes in te fietsen, meestal draait de route om de stad heen. Wil je toch het centrum bezoeken dan zul je even van de route moeten afwijken en deze hetzij op het zelfde punt weer oppikken, hetzij proberen aan de andere kant van de stad weer aan te sluiten. Hier en daar zijn er voorzieningen getroffen om de route veiliger of prettiger te maken: stukken fietspad, veiliger oversteekplaatsen etc.. Dankzij de stille wegen kan je veel dieren waarnemen; hertjes, marters, hazen en konijnen en een keur aan vogels.

De fietsgids
De Bikelineboekjes zijn al jaren zeer geliefd bij onze klanten. En terecht! Het is een zeer handzame ringband met zeer gedetailleerde fietskaarten en indien nodig stadsplattegronden waar de fietsroute ook op ingetekend is. Geen gezoek in de grote stad dus. Ook zijn, indien relevant, diverse hoogtegrafieken aanwezig. 
De kaartjes zijn gemaakt van scheur- watervast papier. Hiernaast vindt u zeer uitgebreide toeristische info en alle overnachtingsadressen met nauwkeurige prijsindicatie. De adressen staan op volgorde van de route. Ook campings zijn terug te vinden in de lijst. 
De meeste fietsers combineren deze bewegwijzering met de heldere kaartjes. Her en der zijn er altijd bordjes weg natuurlijk. De fietsgids past bijzonder mooi in de Ortlieb-kaarthoes.
Ongelofelijk dat ze het kunnen maken, zo'n kwalitatief goede fietsgids voor nog geen 16 euro.

Gps- track
Voorin deze fietsgids staat een code of link waarmee u op de site van Esterbauer heel eenvoudig de GPS-track kan opvragen. 

Europaradweg R1 ook als Route-App
De Europaradweg R1 is vanaf eind maart ook als Route-App verkrijgbaar. Heel prettig en praktisch naast uw fietsgids.


Klik hier om het filmpje beter te bekijken
Wijzigingen


Klik op de button hierboven voor de laatste wijzigingen op de site van de uitgever Esterbauer.

Klik op de afbeelding hieronder voor het inkijkexemplaar:

inkijkexemplaar

Aanbevolen begeleidingskaarten (zie ook aanverwante artikelen)
Met Michelin 541 en 542 heeft u prima overzicht. Wilt u echt fietskaarten naast de gids, gebruik dan de ADFC-Radtourenkarte nummer 10, 11, 12, 8 en 9. De route staat ook op deze kaarten ingetekend. 

Aansluitingen andere Fietsroutes (zie ook aanverwante artikelen)
De Europaradweg R1 laat zich prima combineren met andere routes hier in de buurt. Zo kunt u doorfietsen naar St. Petersburg of iets voor Berlijn via de Elberadweg naar Praag. Vanaf Berlijn loopt ook de prachtige, vlakke Spreeradweg naar het zuiden. Met deze nieuwe druk kunt u doorfietsen naar de Duits/Poolsegrens om hier de Oder-Neisseradweg op te pakken. Ook kunt u hier de Hanzeroute volgen om eventueel weer terug naar Nederland te fietsen. Ook zou u door kunnen naar Kopenhagen met Berlin-kopenhagen. Tevens leent de R1 zich prima als aanlooproute naar de Weserradweg. In 2014 is de Havelradweg verkozen tot fietsroute van het jaar, start ook in Berlijn. De R1 is onderdeel van Het Fietsweb.

Meer dwarsdoorsnedes door Duitsland
Wilt u uit-en-thuis fietsen, dan is het goed te weten dat er nog 3 andere oost-west (of andersom) door Duitsland lopen. Deze zijn goed te combineren tot een rondje:
Fietsen naar Praag / Mittellandroute / Hanze Fietsroute deel 1 of 3

Vervoer
Eén van de voordelen van fietsen naar Berlijn is dat je makkelijk weer thuis komt. Er gaan elke dag diverse treinen met fietsruimte rechtstreeks terug naar Nederland. Voor meer info verwijzen wij u graag door naar de Treinreiswinkel.

Reisverslagen "Europaradweg R1
Reisverslag 1
Reisverslag 2 

Reisverslag 3


Meer info
Uw klantenbeoordeling toevoegen

U plaatst een beoordeling over: Europa Radweg R1 Bikeline Fietsgids - 2018


  • Laat anderen zien hoe mooi uw route/product is en plaats maximaal 4 foto’s.

    Minimale grootte is 400px bij 400px.

Klantenbeoordelingen 15 item(s)

Veel slechte wegen Beoordeling door Anna (Geplaatst op 03-09-2019)
12 jaar geleden hebben we deze route ook al eens gereden, maar konden ons nu niet herinneren dat de wegen in het voormalig oost-Duitsland toen al zo slecht waren dat lopen de enige optie was om de fietsbanden te sparen. Ook veel leegstand in de dorpen in dit deel van D'land. Gelukkig hadden we de app van deze route gedownload, zonder dat waren we zeker nóg meer verdwaald, omdat de bewegwijzering soms slecht is, of door gebladerte onzichtbaar geworden. In zowel Dessau als Potsdam hebben we een extra overnachting geboekt, maar er zijn meer mooie steden op de route. Stassfurt is niet de moeite waard om te overnachten. De treinterugreis hebben we in 2 delen gedaan, omdat fietsplekken al grotendeels uitverkocht bleken.
R1 Beoordeling door Gerard (Geplaatst op 03-09-2019)
Het bikeline fietsboekje van de Europa-Radweg R1 heb ik afgelopen augustus 2019 gebruikt toen ik vanuit Berlijn terug naar Nederland ben gaan fietsen. De kaartjes zijn met hun scherpe kleurrijke cartografie op zich al duidelijk genoeg dat ik de toelichting (waarnaar het wel soms zoeken is op welke pagina dat staat) niet hoef te lezen. Goed dat er ook alternatieve routes zijn aangegeven, waar ik ook wel gebruik van maak. Adresgegevens voor overnachting zijn er voldoende voor onderweg. Zeker nodig in voormalig Oost-Duitsland waar campings moeilijk te vinden zijn om de trajecten te overbruggen. En stel je niet veel voor van de zogenaamde campings in het overige deel. Deze zijn niet echt ingericht voor doorreizende fietsers met kleine tentjes. Veelal sta je alleen naast wat doodse caravan en vakantiehuisjes.

De reis was afwisselender dan ik gedacht had. Vanuit Berlijn rijd je langs verschillende meren met veel vertier, jachthaventjes en terrasjes. Hier ziet het er nog aardig uit. Wanneer je verder zuid-westwaards in voormalige DDR komt wordt het wat troostelozer met landbouwgebied en wat versleten steden. De infrastructuur voor fiets en auto is slecht.
Wel vaak over kinderhoofdjes rijden. Flink hobbelen. Na Stassfurt westwaards met uiteraard veel westentegenwind, wordt het over een traject van circa 300 km flink heuvelachtig met mooie fietsomgeving die vergelijkbaar is met delen van Frankrijk. De kleine steden met hun Altstädten in het centrum met vakwerkhuizen zijn mooi en druk bezocht. Maar daarna volgt weer de heerlijke leegte van de omgeving. In Nederland blijf ik de route volgen maar pak de trein halverwege omdat de drukte op de fietspaden vooral op de Veluwe mij gaat irriteren. 12 dagen fietsen en meer dan 1000 km achter de rug.

Handig routeboekje, maar kan nog beter Beoordeling door Paula (Geplaatst op 15-08-2019)
Handig boekje om de route in grote lijnen te volgen. Met de bewegwijzering langs de route alleen kom je er niet, het boekje was zeker een mooie aanvulling. Ondanks gebruik te maken van beide soorten navigatie waren we tijdens onze fietstocht van Arnhem naar Berlijn het spoor zo soms bijster. De Fietsvakantiewinkel routeapp bood in deze situaties uitkomst. Nadeel hiervan is alleen dat het veel stroom verbruikt, dus deze gebruikten we alleen wanneer de bewegwijzering en het Bikeline routeboekje onduidelijk waren.

Het boekje is voorzien van een waterafstotend laagje. Erg prettig bij lichte neerslag. Daarnaast is het informatief en overzichtelijk. De kaarten waren, vooral in stedelijk gebied, wat aan de kleine kant en daardoor onduidelijk te lezen. De ringband en het formaat hadden iets subtieler gemogen zodat het makkelijker was het boekje in de hoes te krijgen. Ook is het boekje vrij zwaar.
zwaar Beoordeling door Jan (Geplaatst op 31-07-2019)
't Formaat is aan de grote kant, steeds worstelen om 't in de stuurtas te krijgen. Alles is geplastificeerd, dat maakt 't boekje ook nog eens zwaar, namelijk bijna 4 ons. 't Is wel erg uitgebreid allemaal, veel info, daardoor ook nogal eens slecht leesbaar.
Feest van een fietstocht Beoordeling door Henk (Geplaatst op 22-05-2019)
In april maakten mijn vrouw en ik een prachtige fietstocht van onze woonplaats Rekken naar Berlijn. We pakten de R1 in Vreden op en hebben volop genoten. Het routeboekje klopte goed. Toch zagen we ongeveer dagelijks wel een aanwijzing over het hoofd waardoor we een omweg maakten. De vreugde van de omweg, maar het blijft opletten! Het voormalig Oost-Duitse gedeelte van de route was fantastisch. Overigens, wel zorgen voor stevige en harde banden i.v.m. gravelwegen. Nadat we het klimwerk in de Harz achter de rug hadden, fietsen we door wonderschone plaatsen als Wernigerode, Thale, Bad Suderrode met zijn vele kuuroorden, Köthen en Dessau. Deze plaats vonden we overweldigend met zijn indrukwekkende Bauhaus-architectuur. Postdam, met zijn rijke historie, was heel bijzonder en dan Berlijn: dat is een heerlijke stad om te fietsen! Na er drie dagen rondgezworven te hebben en musea bezocht (DDR museum!) gingen we met de trein terug (tip: boek op tijd de terugreis omdat het aantal fietsen met de trein mee kan, beperkt is). Al met al was het een feest van een fietstocht!
R1 naar Berlijn bij prachtig weer Beoordeling door Anjo (Geplaatst op 10-09-2018)
Mooie route die je zigzag van Arnhem naar Berlijn en verder voert. Het boekje helpt. De GPS link gedownload, maar ik kon hem niet aan de praat krijgen. Google maps deed wel goede diensten en kompas ook. Daarmee hadden we snel door als we weer eens een bordje hadden gemist en fout reden. Dat kwam elke dag wel een paar keer voor. Soms mist een bordje of staat het op een onlogische plek. Het boekje is te dik voor onze stuurtas, dus we knipten de bladen los. De kaartjes zijn prachtig. De info over de plaatsen op de route nuttig. Als er een lang onverhard stuk kwam staken wij wel eens iets af. De keisteenwegen zijn soms vreselijk. Ook kwamen we mul zand tegen waar niet te fietsen viel. Wij gebruikten de lijst met onderkomens frequent en reserveerden steeds een dag vooruit. Soms via telefoonnummers in het boekje maar ook wel via Google, AirBnB of Booking.com. Het is jammer dat de tekst niet op aparte pagina staat. Je moet dus nogal eens op de achterkant van de kaart zoeken. Tips voor de makers van het boekje: kies een openklapbare ringband. Tip2: Geef tekst en kaartjes een eigen katern zodat je ze los van elkaar kunt gebruiken. Tip3: geef een handleiding hoe de GPS Q-code gebruikt moet worden. Maar al met al is dit boekje uiterst nuttig bij rijden R1 route.
Prima fietsroute. Beoordeling door Wilma (Geplaatst op 02-08-2018)
Het R1 Europaradweg Bikeline boekje heb ik gebruikt als kaart, Was heel goed te doen. Ben van Berlijn naar Nederland terug gefietst wat een beetje lastig is voor de routebeschrijving in het boekje, maar wat prima alleen op de kaart kan, en ook goed met de borden bewegwijzerd is. Soms wel goed opletten met de fietsborden, die soms een wat een andere manier van bewegwijzering hebben dan in Nederland. Maar met logisch nadenken komt dat goed. ( Geen GPS gebruikt)
De kaarten zijn goed, en het boekje is stevig en heeft een praktische afmeting voor de Ortlieb stuurtas.
Voor deze route is het belangrijk een stevige fiets te gebruiken door de vele kinderkopjeswegen (Oud Oost Duitsland)en de onverharde grove gravelpaden (in de Harz). Heb twee weken genoten van een fijne tocht, vooral de plaatsjes aan de noordzijde van de Harz zijn mooi.
Beoordeling Hans Beoordeling door Beoordeling (Geplaatst op 30-06-2018)
Een informatief en uitgebreid beschreven routeboekje. Echter, zonder GPS zou de tocht niet goed verlopen zijn.
Wel een erg mooie route die wel wat vraagt van het zitvlak van de fietser. Veel kinderkoppen, onverharde stukken en grit. Ondanks dat viel het mee wat betreft het lek rijden.
De schoonheid van het landschap maakt dat deze route een aanrader is.
Mooie route Beoordeling door JJ (Geplaatst op 08-09-2017)
Dit jaar voor 't eerst naast een boekje ook een GPS gebruikt. Handig dat je deze kunt downloaden, na aankoop van dit boek. Route is over 't algemeen ook goed met bordjes aangegeven, maar zonder dit boekje en/of de GPS ga je zeker een paar keer verkeerd rijden doordat het bordje weg/niet te zien is. Combinatie boekje en GPS vonden wij wel prettig, omdat je daardoor veel beter ziet door welke omgeving je gaat. Op sommige plekken leek de route meer op een mountainbike of wandelpad, maar was toch goed te doen op onze tourfietsen. Erg afwisselend en mooi landschap. En ook leuke dorpjes/stadjes waar je doorheen komt. Klimmen door Harz viel mee, al zaten er wel 1 of 2 klimmetjes op onverharde wegen tussen. Al met al is deze route zeer de moeite waard. En ik zou zeker aanraden om daarvoor dit boek aan te schaffen.
Reisverslag naar Gdansk Beoordeling door Wim (Geplaatst op 02-01-2017)
In 2014 hebben we deze route gefietst, zie ons reisverslag: http://www.wikno.nl/2014/index.php
Hallo Fietsvakantiewinkel,begin dit jaar hebben we het boekje van de R1 fietsen naar Berlijn besteld bij jullie besteld en inmiddels hebben we deze route gereden we hebben prachtig mooi weer gehad gedurende de 2 weken dat we bezig waren met het rijden na Beoordeling door Kloosterman (Geplaatst op 26-09-2016)
Hallo Fietsvakantiewinkel,begin dit jaar hebben we het boekje van de R1 fietsen naar Berlijn besteld bij jullie besteld en inmiddels hebben we deze route gereden we hebben prachtig mooi weer gehad gedurende de 2 weken dat we bezig waren met het rijden naar Berlijn.De route is goed goed aangegeven maar je moet wel opletten waar de bordjes staan ook het routeboekje is gedetailleerd.De route naar Berlijn is +/-1000km waarvan +/- 250 km onverhard is.Soms leek het wel dat we aan het mountainbiken waren i.p.v. fietsen.Vooral als het regent dan kan het gevaarlijk worden op het onverharde.Maar het is een heel mooie route de R1,de route gaat door hele mooie natuur,mooie stadjes en dorpjes,vriendelijke en behulpzame mensen en goede overnachtingsadressen.De R1 fietsen naar Berlijn is echt een aanrader met als eindpunt de Brander burger Tor.Ik zou wel een extra buitenband (vouwband) meenemen.Wij vonden het een hele mooie fietsreis
Onverhard Beoordeling door Sietse (Geplaatst op 05-08-2016)
Prima kaartjes maar verder onhandig gidsje doordat de gedetailleerde routebeschrijving niet bij het desbetreffende kaartje staat. Eigenlijk onbegrijpelijk dat zo’n gespecialiseerde uitgever als Esterbauer voor zo’n opzet kiest. Gelukkig heb je de aanwijzingen niet nodig doordat de route goed bewegwijzerd is; een enkel ontbrekend bordje daargelaten. De routemakers hebben als het even kon gekozen voor een autovrij parcours. Dat betekent veel onverharde wegen en paden. Lekker rustig maar soms behoorlijk slecht wegdek. Goede banden zijn een must. In de dorpen en steden liggen nog heel wat kasseien. Het is een uitdagende route met soms flinke afstanden tussen de campings. Het landschap waar je doorheen trekt is over het algemeen niet zo spectaculair maar er zijn zeker ook mooie stukken. Berlijn is goed per fiets te bezoeken.
Radweg R1 Beoordeling door Tandemfiets (Geplaatst op 26-07-2016)
Zeker de moeite waard om op deze manier naar Berlijn te fietsen. Met handige link erbij om tracks in te laden in het navigatiesysteem.
Het moet wel jouw voorkeur genieten om verhalenderwijs de route te lezen. Maar je krijgt er ook prachtige highlights voor terug! Op naar de volgende routes uit deze reeks van Bikeline!
Prima gids Beoordeling door Gerard (Geplaatst op 19-05-2016)
De gids functioneert echt goed. Veel info over en om de route. Geeft je goede orientatie van waar je bent.
De avond van te voren je etappe doorlezen voorkomt veel stoppen onderweg.
De gids heeft mij erg geholpen. Wel soms lastig de tekst van de route te volgen.
Boekje Radweg R1 goed, maar kan beter Beoordeling door Johan (Geplaatst op 22-01-2016)
Net zoals de andere Bikeline-boekjes is ook deze mooi uitgevoerd met uitgebreide informatie over de route, plaatsen en bezienswaardigheden. Voor sommige mensen kan het een nadeel zijn dat het boekje in het Duits is.
De kaarten zijn zeer gedetailleerd, en de routeinformatie is over het algemeen duidelijk. Een groot voordeel voor fietsers met een navigatiesysteem is, dat met een code uit het boekje de GPS-route van internet gehaald kan worden.
Jammer is dat er geen één-op-één verhouding is tussen tekst en kaarten. Je verwacht dat de informatie steeds naast de kaart staat, maar dat is niet zo. Ook is de routeinformatie zodanig verborgen in de tekst dat deze tijdens het fietsen moeilijk te volgen is. Beter zou zijn om de tekst in twee delen te verdelen: één deel met alleen de routebeschrijving en één deel met de overige informatie. Dit zou veel gemakkelijker fietsen zijn. Gelukkig hebben fietsers met een navigatiesysteem hier nauwelijks last van.