Europafietsers.nl

Bij ons betaalt u veilig!

Betaalmethodes
Winkelwagen 0 producten €0,00
0 product in winkelwagen
Subtotaal (excl. verzending) € 0,00
  • Voor 15:30 besteld = zelfde werkdag wegVoor 15:30 besteld = zelfde werkdag weg
  • Grootste aanbod fietskaarten en -gidsenGrootste aanbod fietskaarten en -gidsen
  • Mail uw vraagMail uw vraag
  • Slechts € 2,95 verzendingSlechts € 2,95 verzending
Fietsgids Groene Weg Naar De Middellandse Zee 1 ! Artikel nr. 410158 Schrijver: Europafietsers

Fietsgids Groene Weg Naar De Middellandse Zee 1 !

Artikel nr. 410158 Schrijver: Europafietsers

Groene weg naar de Middellandse zee deel 1 - Europafietsers
Maastricht - Marnay


Deel 1: Maastricht - Marnay, 600 km (druk 2015)
Deel 2: Marnay - Saintes-Marie-de-la-Mer, 620 km (druk 2016)

* Hoofdroute ruim 1200 km
* Maastricht - Saintes Maries-de-la-Mer in twee delen
* Makkelijker alternatief voor de Ardennen: dwars door de Eifel. Langs het Roer- en Kylldal.
* Nadruk valt op de ongekende stilte van de natuur en het bijna ontbreken van snelverkeer op de uitgekozen wegen en in de dorpen. 


GPS-tracks
GPS-track Garmin/ Wijzigingen site Europafietsers
GPS-tracks voor de MIO


Groene Weg naar de Middellandse Zee 1: Maastricht-Marnay 600 km
In de nieuwe druk van 2012 is er een pracht alternatief gemaakt om de Ardennen te omzeilen. Deze route is makkelijker maar ook mooier vinden wij.
Deze route loopt door de Eifel, vanaf Roermond langs het riviertje de Roer heel geleidelijk omhoog en daarna langs de Kyll weer omlaag tot Trier en daarna langs de Moezel tot de aansluiting op de hoofdroute. Zowel langs de Roer als langs de Kyll is het zeer lieflijk fietsen.

Nieuwe aanlooproute langs Vennbahn (Fietsroute van het jaar 2014)
Sinds kort is er een derde aanlooproute: langs de prachtige Vennbahn, een oud spoorlijntje welke omgebouwd is tot een pracht fietstraject. De Europafietsers zetten alles voor u op een rij. Voor uitgebreide info klik HIER.
Deze Vennbahn is opgenomen in deze fietsgids. U zou dus ook met deze gids dus ook bv een rondje Luxemburg of Eifel kunnen samenstellen. Leuke weektocht.

De route
Deel 1: Maastricht - Marnay, 600 km (druk 2015)

De hoofdroute verlaat Maastricht zuidwaarts langs de Maas en slingert al snel omhoog de Ardennen in. Dat is inderdaad even werken, maar de spectaculaire uitzichten maken alles goed. Van tevoren een beetje infietsen, dan heeft u er minder moeite mee en geniet u des te meer. Via een hoogste punt van 560 meter daalt u af naar de Amblève en fietst weer geleidelijk langs de Lienne omhoog naar een golvend plateau met bossen en weiden. Ter hoogte van Bastogne is het zwaarste achter de rug en duikt u Luxemburg in. Via de Sûre en Alzette gaat het langs de stad Luxemburg naar Bettembourg en dan Frankrijk in. Daar volgt het rustig golvende landschap van de Lorraine met eenzame dorpjes, fel-gele koolzaadvelden en nevelige verten. Via de stadjes Lunéville, Charmes en Darnay wordt via de oevers van de Saône het plaatsje Marnay in het Departement Vosges bereikt, waar Deel 1 eindigt (Hier kunt u via Ring 2 van het Fietsweb overstappen op een andere fietsroute). U kunt ook een alternatieve route door de Ardennen kiezen. Die gaat vanuit Maastricht langs Tongeren, dan via Huy naar Rochefort en via St.Hubert naar Bettembourg onder Luxemburg. Daar wordt de hoofdroute weer bereikt. Een verschil met de hoofdroute is, dat het klimwerk na Maastricht nog een dagje uitgesteld wordt, zodat u eerst wat kunt infietsen voordat u omhoog gaat. Qua schoonheid doen beide routes weinig voor elkaar onder.

Deel 2: Marnay-Stes. Maries-de-la-Mer 620 km (druk 2016)

Vanuit het Departement Vosges rijden we zonder veel klimwerk verder zuidwaarts, de Franse Jura binnen. Na Poligny beklimmen we het Juraplateau, waar het hoogste punt van deze route ligt (600m). Dit parkachtige landschap biedt fraaie uitzichten en wordt gevolgd door een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes nemen we niet het drukke Rhônedal, maar blijven we wat oostelijker een aantal rustige, maar golvende landelijke weggetjes volgen, waardoor we bevolkingscentra als Lyon en Vienne vermijden. We passeren daarbij ruige rivieren als de Isère (bij Romans) en de Drôme (bij Crest) en niet te hoge, maar uniek gelegen pasovergangen als Pas de Lauzens (500m). Al dat fraais kost enig klimwerk, maar u bent nu wel ingefietst zodat u volop kunt genieten. Na een laatste hoogtepunt van 480 meter is het de resterende 160 kilometer comfortabel afdalen en verder fietsen over de vlakke weg. Via Orange gaat het langs de Rhône naar Avignon, een rustdag waard. Na Arles rijdt u het laatste stuk van de route door het unieke deltalandschap van de Camargue, met zijn rijstvelden, bamboebosjes, vogels en wilde paarden. Tenslotte bereikt u het eindpunt van uw fietstocht, het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer. Liefhebbers kunnen nog langer genieten door een extra rondje te fietsen over de dijk rond het Etang de Vaccarès met zijn beroemde flamingo's. Verder is er nog een alternatieve route van 280 kilometer opgenomen voor degenen die liever richting Pyreneeën willen fietsen. Even voor de stad Orange buigt deze route westelijk af en gaat via de wijngaarden van de Languedoc en de Gorges de l'Hérault naar het kustplaatsje St.Pierre-sur-Mer, vlakbij de stad Narbonne. Van Narbonne gaat er een fietsbus naar huis. Volhouders kunnen hier de Katharen-Baskenfietsroute oppikken en langs de Pyreneeën verder fietsen naar Biarritz.
 
Aanbevolen kaarten
Aanbevolen begeleidingskaarten: Michelin 534, 516, 520, 523 en 526
 
De 2 fietsgidsen
De route is op kaartjes met schaal 1:150.000 ingetekend. In de kaartjes zijn aan beide zijden tekstblokjes opgenomen met een nauwkeurige routebeschrijving van zowel de heen- als terugweg. Hierdoor kan tegelijkertijd zowel de kaartroute als de routebeschrijving worden gevolgd. Het laatste "markeerpunt" op de kaart is als eerste "markeerpunt" weer terug te vinden op de volgende kaart.
De boekjes bevatten naast de routekaartjes veel stadsplattegronden en vermeldingen van overnachtingvoorzieningen zoals campings, hotels en pensions. Tegenover de meeste kaartpagina’s zijn pagina’s met beschrijvingen van bezienswaardigheden opgenomen.
Doordat de boekjes een ringband hebben passen ze in de stuurtas en zijn makkelijk hanteerbaar.

Digitaal bladeren:


Kaartoverzicht
Digitaal voorbeeld aan de hand van Groene Weg!  

Vervoer
Fiets u de route helemaal af naar Narbonne, dan pakt u de bus het dichtsbij bij Lezignan. Fiets u naar Sainte Marie de la Mere dan is de dichtsbij zijnde opstapplaats voor de bus, de halte Avignon of Aix, net wat u wilt. Overigens gaat de route ook precies door Suze la Rousse alwaar ook een bus vandaan vertrekt.
Reist u liever met fietsslaaptrein dan kunt u ook terug fietsen naar Avignon, of op de heenweg daar reeds stoppen. Kijk voor alle mogelijkheden met de fietsbus naar www.fietsvakantiewinkel.nl/fietsbussen

Doet u alleen deel 1 of wilt u daar beginnen dan lijkt het het makkelijkste om Bazel als station aan te houden. Met Eurovelo 6 kunt u dan naar de route of naar het station fietsen, een alleraardigst entree. Met deze Eurovelo 6 fietst u dus naar Bazel of, naar het westen naar Nevers. Vanaf deze plaatsen lopen er weer diverse fietsroutes (Oude Wegen en Loire of Rome, Venetie en de Frontlinie vanuit Bazel)


Aansluitingen Fietsroutes
Wilt u terug fietsen dan raden wij Onbegrensd fietsen naar Barcelona aan.
Om u tocht te vervolgen zijn er 3 mogelijkheden. Naar het oosten, dwars door de Provence kunt u met Fietsen langs Zuid-Franse Gorges (niet meer leverbaar) of met Benjaminse zijn Onbegrensd fietsen in de Provence. Naar het westen met de Katharen-Baskenroute. Heeft u echt genoeg tijd, dan kunt u ook doorfietsen met de route Onbegrensd fietsen naar Andalusië. In 2017 is er vlak in de buurt natuurlijk de Via Rhona bijgekomen als mogelijkkheid te combineren.

Doet u alleen deel 1 of wilt u daar beginnen dan lijkt het het makkelijkste om Bazel als station aan te houden. Met Eurovelo 6 kunt u dan naar de route of naar het station fietsen, een alleraardigst entree. Met deze Eurovelo 6 fietst u dus naar Bazel of, naar het westen naar Nevers. Vanaf deze plaatsen lopen er weer diverse fietsroutes (Oude Wegen en Loire of Rome, Venetie en de Frontlinie vanuit Bazel)

Reisverslagen "Groene weg naar de Middellandse Zee"
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4


 

lees verder
Let op: Helaas voor dit jaar uitverkocht! Nieuwe druk wordt in 2018 verwacht.
€ 22,50
EUR 22.5
VWO Tracking image
  • Productomschrijving
  • Specificaties
  • Reviews (3)

Groene weg naar de Middellandse zee deel 1 - Europafietsers
Maastricht - Marnay

Deel 1: Maastricht - Marnay, 600 km (druk 2015)
Deel 2: Marnay - Saintes-Marie-de-la-Mer, 620 km (druk 2016)

* Hoofdroute ruim 1200 km
* Maastricht - Saintes Maries-de-la-Mer in twee delen
* Makkelijker alternatief voor de Ardennen: dwars door de Eifel. Langs het Roer- en Kylldal.
* Nadruk valt op de ongekende stilte van de natuur en het bijna ontbreken van snelverkeer op de uitgekozen wegen en in de dorpen. 

GPS-tracks
GPS-track Garmin/ Wijzigingen site Europafietsers
GPS-tracks voor de MIO


Groene Weg naar de Middellandse Zee 1: Maastricht-Marnay 600 km
In de nieuwe druk van 2012 is er een pracht alternatief gemaakt om de Ardennen te omzeilen. Deze route is makkelijker maar ook mooier vinden wij.
Deze route loopt door de Eifel, vanaf Roermond langs het riviertje de Roer heel geleidelijk omhoog en daarna langs de Kyll weer omlaag tot Trier en daarna langs de Moezel tot de aansluiting op de hoofdroute. Zowel langs de Roer als langs de Kyll is het zeer lieflijk fietsen.

Nieuwe aanlooproute langs Vennbahn (Fietsroute van het jaar 2014)
Sinds kort is er een derde aanlooproute: langs de prachtige Vennbahn, een oud spoorlijntje welke omgebouwd is tot een pracht fietstraject. De Europafietsers zetten alles voor u op een rij. Voor uitgebreide info klik HIER.
Deze Vennbahn is opgenomen in deze fietsgids. U zou dus ook met deze gids dus ook bv een rondje Luxemburg of Eifel kunnen samenstellen. Leuke weektocht.

De route
Deel 1: Maastricht - Marnay, 600 km (druk 2015)

De hoofdroute verlaat Maastricht zuidwaarts langs de Maas en slingert al snel omhoog de Ardennen in. Dat is inderdaad even werken, maar de spectaculaire uitzichten maken alles goed. Van tevoren een beetje infietsen, dan heeft u er minder moeite mee en geniet u des te meer. Via een hoogste punt van 560 meter daalt u af naar de Amblève en fietst weer geleidelijk langs de Lienne omhoog naar een golvend plateau met bossen en weiden. Ter hoogte van Bastogne is het zwaarste achter de rug en duikt u Luxemburg in. Via de Sûre en Alzette gaat het langs de stad Luxemburg naar Bettembourg en dan Frankrijk in. Daar volgt het rustig golvende landschap van de Lorraine met eenzame dorpjes, fel-gele koolzaadvelden en nevelige verten. Via de stadjes Lunéville, Charmes en Darnay wordt via de oevers van de Saône het plaatsje Marnay in het Departement Vosges bereikt, waar Deel 1 eindigt (Hier kunt u via Ring 2 van het Fietsweb overstappen op een andere fietsroute). U kunt ook een alternatieve route door de Ardennen kiezen. Die gaat vanuit Maastricht langs Tongeren, dan via Huy naar Rochefort en via St.Hubert naar Bettembourg onder Luxemburg. Daar wordt de hoofdroute weer bereikt. Een verschil met de hoofdroute is, dat het klimwerk na Maastricht nog een dagje uitgesteld wordt, zodat u eerst wat kunt infietsen voordat u omhoog gaat. Qua schoonheid doen beide routes weinig voor elkaar onder.

Deel 2: Marnay-Stes. Maries-de-la-Mer 620 km (druk 2016)

Vanuit het Departement Vosges rijden we zonder veel klimwerk verder zuidwaarts, de Franse Jura binnen. Na Poligny beklimmen we het Juraplateau, waar het hoogste punt van deze route ligt (600m). Dit parkachtige landschap biedt fraaie uitzichten en wordt gevolgd door een mooie afdaling langs de oevers van de Ain met zijn stuwmeren. Na Loyettes nemen we niet het drukke Rhônedal, maar blijven we wat oostelijker een aantal rustige, maar golvende landelijke weggetjes volgen, waardoor we bevolkingscentra als Lyon en Vienne vermijden. We passeren daarbij ruige rivieren als de Isère (bij Romans) en de Drôme (bij Crest) en niet te hoge, maar uniek gelegen pasovergangen als Pas de Lauzens (500m). Al dat fraais kost enig klimwerk, maar u bent nu wel ingefietst zodat u volop kunt genieten. Na een laatste hoogtepunt van 480 meter is het de resterende 160 kilometer comfortabel afdalen en verder fietsen over de vlakke weg. Via Orange gaat het langs de Rhône naar Avignon, een rustdag waard. Na Arles rijdt u het laatste stuk van de route door het unieke deltalandschap van de Camargue, met zijn rijstvelden, bamboebosjes, vogels en wilde paarden. Tenslotte bereikt u het eindpunt van uw fietstocht, het voormalige vissersplaatsje Stes.Maries-de-la-Mer. Liefhebbers kunnen nog langer genieten door een extra rondje te fietsen over de dijk rond het Etang de Vaccarès met zijn beroemde flamingo's. Verder is er nog een alternatieve route van 280 kilometer opgenomen voor degenen die liever richting Pyreneeën willen fietsen. Even voor de stad Orange buigt deze route westelijk af en gaat via de wijngaarden van de Languedoc en de Gorges de l'Hérault naar het kustplaatsje St.Pierre-sur-Mer, vlakbij de stad Narbonne. Van Narbonne gaat er een fietsbus naar huis. Volhouders kunnen hier de Katharen-Baskenfietsroute oppikken en langs de Pyreneeën verder fietsen naar Biarritz.
 
Aanbevolen kaarten
Aanbevolen begeleidingskaarten: Michelin 534, 516, 520, 523 en 526
 
De 2 fietsgidsen
De route is op kaartjes met schaal 1:150.000 ingetekend. In de kaartjes zijn aan beide zijden tekstblokjes opgenomen met een nauwkeurige routebeschrijving van zowel de heen- als terugweg. Hierdoor kan tegelijkertijd zowel de kaartroute als de routebeschrijving worden gevolgd. Het laatste "markeerpunt" op de kaart is als eerste "markeerpunt" weer terug te vinden op de volgende kaart.
De boekjes bevatten naast de routekaartjes veel stadsplattegronden en vermeldingen van overnachtingvoorzieningen zoals campings, hotels en pensions. Tegenover de meeste kaartpagina’s zijn pagina’s met beschrijvingen van bezienswaardigheden opgenomen.
Doordat de boekjes een ringband hebben passen ze in de stuurtas en zijn makkelijk hanteerbaar.

Digitaal bladeren:


Kaartoverzicht
Digitaal voorbeeld aan de hand van Groene Weg!  

Vervoer
Fiets u de route helemaal af naar Narbonne, dan pakt u de bus het dichtsbij bij Lezignan. Fiets u naar Sainte Marie de la Mere dan is de dichtsbij zijnde opstapplaats voor de bus, de halte Avignon of Aix, net wat u wilt. Overigens gaat de route ook precies door Suze la Rousse alwaar ook een bus vandaan vertrekt.
Reist u liever met fietsslaaptrein dan kunt u ook terug fietsen naar Avignon, of op de heenweg daar reeds stoppen. Kijk voor alle mogelijkheden met de fietsbus naar www.fietsvakantiewinkel.nl/fietsbussen

Doet u alleen deel 1 of wilt u daar beginnen dan lijkt het het makkelijkste om Bazel als station aan te houden. Met Eurovelo 6 kunt u dan naar de route of naar het station fietsen, een alleraardigst entree. Met deze Eurovelo 6 fietst u dus naar Bazel of, naar het westen naar Nevers. Vanaf deze plaatsen lopen er weer diverse fietsroutes (Oude Wegen en Loire of Rome, Venetie en de Frontlinie vanuit Bazel)

Aansluitingen Fietsroutes
Wilt u terug fietsen dan raden wij Onbegrensd fietsen naar Barcelona aan.
Om u tocht te vervolgen zijn er 3 mogelijkheden. Naar het oosten, dwars door de Provence kunt u met Fietsen langs Zuid-Franse Gorges (niet meer leverbaar) of met Benjaminse zijn Onbegrensd fietsen in de Provence. Naar het westen met de Katharen-Baskenroute. Heeft u echt genoeg tijd, dan kunt u ook doorfietsen met de route Onbegrensd fietsen naar Andalusië. In 2017 is er vlak in de buurt natuurlijk de Via Rhona bijgekomen als mogelijkkheid te combineren.

Doet u alleen deel 1 of wilt u daar beginnen dan lijkt het het makkelijkste om Bazel als station aan te houden. Met Eurovelo 6 kunt u dan naar de route of naar het station fietsen, een alleraardigst entree. Met deze Eurovelo 6 fietst u dus naar Bazel of, naar het westen naar Nevers. Vanaf deze plaatsen lopen er weer diverse fietsroutes (Oude Wegen en Loire of Rome, Venetie en de Frontlinie vanuit Bazel)

Reisverslagen "Groene weg naar de Middellandse Zee"
Reisverslag 1
Reisverslag 2
Reisverslag 3
Reisverslag 4

 

Meer info
  • Productnaam Fietsgids Groene Weg Naar De Middellandse Zee 1 !
  • Artikelnr. 410158
  • Verzending Binnen 1 dag
Uw klantenbeoordeling toevoegen

U plaatst een beoordeling over: Fietsgids Groene Weg Naar De Middellandse Zee 1 !


  • Laat anderen zien hoe mooi uw route/product is en plaats maximaal 4 foto’s.

    Minimale grootte is 400px bij 400px.

Klantenbeoordelingen 3 item(s)

Prima route, goed boekjeBeoordeling door René
Vier jaar geleden maakten wij onze eerste grote fietstocht, en dat was de Groene Weg naar de Middellandse Zee. En wat een ervaring! Het grootste deel van de route liep over prima begaanbare, rustige wegen. En los van het toch wat verlaten deel van Noord-Frankrijk hebben we vooral genoten van de schitterende gebieden waar we doorheen fietsten. Voor wie meer wil weten: lees ons dag-tot-dag resiverslag op https://www.wegopdefiets.nl/groene_weg_van_dag_tot_dag/ . En het boekje was uitstekend bruikbaar, zeker in combinatie met een fietsGPS!
(Geplaatst op 28-06-2017)
De Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1Beoordeling door Tjamke
Met volle teugen genoten van deze fantastische route die ik tot aan Marnay heb gefietst.
In het begin had ik het idee dat de beschrijving niet op de fiets maar achter de computer was gemaakt, vooral omdat er straatnamen werden genoemd waar geen bordjes van te vinden waren maar dit geldt alleen voor het deel tot aan de Vennbahn.
De Vennbahn was een speciale ervaring, vooral de viaducten vond ik spectaculair en de tunnels heel bijzonder.
Noord Frankrijk is vrij sober en voor camping overnachtingen is het soms even puzzelen maar de natuur is prachtig.
Deze route heb ik gecombineerd met de Eurovelo 6 richting de Loire.
(Geplaatst op 04-08-2016)
kaartmateriaalBeoordeling door Erik
Ik heb de 2 routeboekjes besteld. Binnen 2 dagen lagen ze in de bus. Perfect. Ik ben wel een beetje teleurgesteld over het kaartmateriaal in de boekjes. In de vorige druk waren de kaarten op basis van Michelin-kaarten. In de nieuwe versie op basis van de kaarten van Openstreetmap.org. Dit is wel een verschil. In de vorige druk werd de route aangegeven door een duidelijke dikke paarse lijn die goed leesbaar is. In de nieuwe boekjes wordt de route gemarkeerd door een lijn die qua kleur en breedte niet erg opvalt.
Zie foto's.
(Geplaatst op 17-02-2016)

Aanverwante artikelen

Laatst bekeken artikelen