Wij hebben van 16-7 t/m 16-8-2018 vanaf Glasgow Schotland 2 gefietst. Met de trein van Newcastle Central naar Glasgow Central (2,5 uur).
Van Glasgow via de ferry Gourock-Dunoon naar Inveraray en Oban. Daarna Buiten Hebriden, Ullapool-Armadale-Strontian-Fort William-Inverness-Beauly-Lairg-Durness-Inchnadamph-Cromarty-Inverness-Pitlochry-Glasgow. Dus bijna alles van Schotland 2 en delen van Schotland 1 met daarbij stukjes eigen route.
Het was ondanks het grijze weer met regelmatig motregen een zeer mooie tocht (terwijl het in NL 35 graden was). Wel waren de wegen langs de kust drukker dan verwacht met veel campers en andere toeristen. Op de single-lane wegen werden we wel eens moe van het steeds weer uitwijken.
Er waren enkele fikse klimmen, zeker met sterke tegenwind. De route was af en toe wel pittig, maar niet te zwaar.
We gingen over de A837 van Ledmore Junction naar Inveran (niet in boekje) om een rondje Noord-Schotland te doen en vonden die weg heerlijk fietsen door een prachtig dal met heel weinig verkeer.
Ook is de omweg via Salen en Strontian van Mallaig naar Fort William zeer fraai. Strontian heeft een zeer fietsvriendelijke camping.
We vonden het boekje vrij summier. Het is niet in twee richtingen beschreven en er staan geen hoogteprofielen in. Ook staan er onjuistheden in zoals op pag. 40 waar staat dat de 345 m tussen Ullapool en Poolewe het hoogste punt van de route is, terwijl dat in werkelijkheid de 400 m is tussen Fort Augustus en Inverness.
Tussen Fort Augustus en Inverness gaat NCN 7 niet via de route (zoals gedacht in het boekje), maar via Foyers (met een mooi cafe) langs Loch Ness.
De klim uit Hope is 15%, niet 20%.
Wij vonden het niet vermelde hostel in Inchnadamph bijzonder aangenaam na een natte dag en een mooie uitvalbasis voor een rondje langs Lochinver.