Europafietsers.nl

Bij ons betaalt u veilig!

Betaalmethodes
Winkelwagen 0 producten €0,00
0 product in winkelwagen
Subtotaal (excl. verzending) € 0,00
  • Voor 15:30 besteld = zelfde werkdag wegVoor 15:30 besteld = zelfde werkdag weg
  • Grootste aanbod fietskaarten en -gidsenGrootste aanbod fietskaarten en -gidsen
  • Mail uw vraagMail uw vraag
  • Slechts € 2,95 verzendingSlechts € 2,95 verzending
Limes fietsroute deel 1 Katwijk-Regensburg (2017) Artikel nr. 448128 Schrijver: Europafietsers / Sweerman Clemens

Limes fietsroute deel 1 Katwijk-Regensburg (2017)

Artikel nr. 448128 Schrijver: Europafietsers / Sweerman Clemens

Limes Fietsroute Deel 1 - Van Katwijk naar Regensburg (Donau) 1000 km. 


- Hoofdroute 1000 km 


- Katwijk - Regensburg / Passau
- Historische fietsreis langs noordgrens van vroegere Romeinse Rijk
- Alternatieve Taunusgebergte-route voor liefhebbers van heuvels
- Auteur: Sweerman
- Pagina's: 200
- Uitgave: 4e druk 2017
- Nederlandstalig

GPS-tracks:
GPS-track / Wijzigingen site Europafietsers
GPS-tracks voor de MIO 


Beschrijving:
Globaal werd de Limes gedurende honderden jaren gevormd door de Rijn en de Donau, met tussen beide rivieren een syteem van wallen. Langs de hele linie lagen op afstand van 1 tot 2 uren gaans forten (Castellae) en wachtposten. Deze waren verbonden door stevig gefundeerde en vaak bestrate wegen. Veel Castellae hebben zich ontwikkeld tot steden, zoals bijvoorbeeld Alphen, Bodegraven, Utrecht en Nijmegen. In Duitsland ondermeer Xanten, Keulen, Remagen en Regensburg. In Nederland zijn de resten van de Limes vooral terug gevonden in de vorm van fundamenten, gebruiksvoorwerpen en munten. In Duitsland zijn de resten van het wallensysteem in het landschap nog duidelijk te zien en een aantal Castella is met wachttorens gerestaureerd.
Naast Romeinse overblijfselen zijn er de slingerende weggetjes langs rivieren en de prachtige stadjes met vakwerkhuizen, die deze route aantrekkelijk maakt.

De route begint in Katwijk en eindigt naar keuze in Regensburg of Passau. De lengte van de hoofdroute is ca. 1000 km. langs overwegend kleine wegen en fietspaden door rivierdalen. Het hoogste punt is 500 m. Deze route is ook geschikt voor degene die een fietstocht de eerste keer van huis eens wil proberen. Voor de klimmers voert een alternatief routedeel door de Taunusheuvels.

Bij de vierde, geactualiseerde druk
In Nederland zijn nieuwe kaarten toegepast en naar wens een ommetje langs Arnhem en Elst toegevoegd. De beschrijving is aangepast aan de actuele situatie en in enkele steden helpt een stadsplattegrondje de route makkelijker te volgen. Waar nodig geven hoogteprofielen de weinige hellingen weer. Voor terugfietsers kent de hoofdroute een beschrijving richting westen; zij bladeren dus terug. Als hulp bij het zoeken van overnachtingen is een adressenlijst opgenomen. Toch raden wij alleen groepen met een vast schema aan adressen van te voren te reserveren, omdat daarmee onderweg veel vrijheid verloren gaat voor bezichtigingen, een rustdag of een ommetje, die mede de sfeer van de Limesroute bepalen. Het is geen prestatierit. Als herkenning zie je onderweg geel-blauwe Limesstickers, maar deze vormen geen bewegwijzering.



De fietsgids
De route is op kaartjes met schaal 1:150.000 ingetekend en in beide richtingen beschreven (incl.hoogteprofielen - waar nodig). Het boekje bevat naast de routekaartjes, veel stadsplattegronden en vermeldingen van overnachtingvoorzieningen zoals campings, hotels en kamers. Tevens is het een handige historische inleiding op de Limes en wat er daarvan onderweg te zien is.

Digitaal bladeren:

Kaartoverzicht
Digitaal voorbeeld aan de hand van Groene Weg! 

Aansluitende fietsroutes:
Uiteraard kunt u de Limes fietsroute gewoon doorfietsen, naar bv Boedapest of zelfs de Zwarte Zee. Hiervoor is Limes deel 2 en deel 3 nodig.
U kunt bij Regensburg (Donau) natuurlijk ook de Donau naar het westen gaan fietsen, naar de oorsprong. Eventueel kunt u dan weer naar huis met deel 1 van Reitsma's route naar  Rome, dan heeft u een leuk rondje. Wat aansluitend ook nog erg leuk is, is de 5-Flusse-radweg, deze kunt u zo aan het eind oppakken. Wilt u bv vanuit Munchen naar huis met de City Night Line dan kunt u nog een klein stukje doorfietsen langs de Donau naar Passau en daar met de Isarradweg naar Munchen fietsen.


Aanbevolen begeleidingskaarten:
Michelin 543 en 546 (zie aanverwante artikelen onder)

Reisverslagen "Limes"
Reisverslag 0
Reisverslag 1
Reisverslag 2

lees verder
Verzending
Binnen 1 dag
€ 22,50
EUR 22.5
VWO Tracking image
  • Productomschrijving
  • Specificaties
  • Reviews (6)

Limes Fietsroute Deel 1 - Van Katwijk naar Regensburg (Donau) 1000 km. 

- Hoofdroute 1000 km 

- Katwijk - Regensburg / Passau
- Historische fietsreis langs noordgrens van vroegere Romeinse Rijk
- Alternatieve Taunusgebergte-route voor liefhebbers van heuvels
- Auteur: Sweerman
- Pagina's: 200
- Uitgave: 4e druk 2017
- Nederlandstalig

GPS-tracks:
GPS-track / Wijzigingen site Europafietsers
GPS-tracks voor de MIO 

Beschrijving:
Globaal werd de Limes gedurende honderden jaren gevormd door de Rijn en de Donau, met tussen beide rivieren een syteem van wallen. Langs de hele linie lagen op afstand van 1 tot 2 uren gaans forten (Castellae) en wachtposten. Deze waren verbonden door stevig gefundeerde en vaak bestrate wegen. Veel Castellae hebben zich ontwikkeld tot steden, zoals bijvoorbeeld Alphen, Bodegraven, Utrecht en Nijmegen. In Duitsland ondermeer Xanten, Keulen, Remagen en Regensburg. In Nederland zijn de resten van de Limes vooral terug gevonden in de vorm van fundamenten, gebruiksvoorwerpen en munten. In Duitsland zijn de resten van het wallensysteem in het landschap nog duidelijk te zien en een aantal Castella is met wachttorens gerestaureerd.
Naast Romeinse overblijfselen zijn er de slingerende weggetjes langs rivieren en de prachtige stadjes met vakwerkhuizen, die deze route aantrekkelijk maakt.

De route begint in Katwijk en eindigt naar keuze in Regensburg of Passau. De lengte van de hoofdroute is ca. 1000 km. langs overwegend kleine wegen en fietspaden door rivierdalen. Het hoogste punt is 500 m. Deze route is ook geschikt voor degene die een fietstocht de eerste keer van huis eens wil proberen. Voor de klimmers voert een alternatief routedeel door de Taunusheuvels.

Bij de vierde, geactualiseerde druk
In Nederland zijn nieuwe kaarten toegepast en naar wens een ommetje langs Arnhem en Elst toegevoegd. De beschrijving is aangepast aan de actuele situatie en in enkele steden helpt een stadsplattegrondje de route makkelijker te volgen. Waar nodig geven hoogteprofielen de weinige hellingen weer. Voor terugfietsers kent de hoofdroute een beschrijving richting westen; zij bladeren dus terug. Als hulp bij het zoeken van overnachtingen is een adressenlijst opgenomen. Toch raden wij alleen groepen met een vast schema aan adressen van te voren te reserveren, omdat daarmee onderweg veel vrijheid verloren gaat voor bezichtigingen, een rustdag of een ommetje, die mede de sfeer van de Limesroute bepalen. Het is geen prestatierit. Als herkenning zie je onderweg geel-blauwe Limesstickers, maar deze vormen geen bewegwijzering.


De fietsgids
De route is op kaartjes met schaal 1:150.000 ingetekend en in beide richtingen beschreven (incl.hoogteprofielen - waar nodig). Het boekje bevat naast de routekaartjes, veel stadsplattegronden en vermeldingen van overnachtingvoorzieningen zoals campings, hotels en kamers. Tevens is het een handige historische inleiding op de Limes en wat er daarvan onderweg te zien is.

Digitaal bladeren:

Kaartoverzicht
Digitaal voorbeeld aan de hand van Groene Weg! 

Aansluitende fietsroutes:
Uiteraard kunt u de Limes fietsroute gewoon doorfietsen, naar bv Boedapest of zelfs de Zwarte Zee. Hiervoor is Limes deel 2 en deel 3 nodig.
U kunt bij Regensburg (Donau) natuurlijk ook de Donau naar het westen gaan fietsen, naar de oorsprong. Eventueel kunt u dan weer naar huis met deel 1 van Reitsma's route naar  Rome, dan heeft u een leuk rondje. Wat aansluitend ook nog erg leuk is, is de 5-Flusse-radweg, deze kunt u zo aan het eind oppakken. Wilt u bv vanuit Munchen naar huis met de City Night Line dan kunt u nog een klein stukje doorfietsen langs de Donau naar Passau en daar met de Isarradweg naar Munchen fietsen.

Aanbevolen begeleidingskaarten:
Michelin 543 en 546 (zie aanverwante artikelen onder)

Reisverslagen "Limes"
Reisverslag 0
Reisverslag 1
Reisverslag 2

Meer info
  • Productnaam Limes fietsroute deel 1 Katwijk-Regensburg (2017)
  • Artikelnr. 448128
  • Verzending Binnen 1 dag
Uw klantenbeoordeling toevoegen

U plaatst een beoordeling over: Limes fietsroute deel 1 Katwijk-Regensburg (2017)


  • Laat anderen zien hoe mooi uw route/product is en plaats maximaal 4 foto’s.

    Minimale grootte is 400px bij 400px.

Klantenbeoordelingen 6 item(s)

Limes FietsrouteBeoordeling door Jeanette
Zoekend naar een fietstocht die we thuis konden beginnen kwamen we uit bij de Limesroute. We hadden wel wat aarzelingen; veel vlak, het drukke Ruhrgebied en een flink deel van de Rijn hebben we al gefietst. Maar het thema trok ons ook wel aan. Dus op pad! Het is altijd weer verrassend hoe leuk het is om door Nederland te fietsen. Het Ruhrgebied viel eigenlijk wel mee, knap zoals de route toch weer groene paadjes weet te vinden! Maar het was eigenlijk ook wel leuk om met je fiets de steden langs de Rijn aan te doen. Het heeft zelfs z’n charme om op een zaterdagmiddag over een verlaten industrieterrein te fietsen. Na Koblenz hebben wij voor het alternatief door de Taunus gekozen. Een mooi traject, wel pittig, waar we zeker geen spijt van hebben gehad! En ook al heb je ze al zo vaak gezien, de stadjes waar je doorheen komt blijven mooi met al die vakwerkhuizen en mooie kleuren. Regensburg is een prachtige stad om te eindigen. Kortom; een leuke, niet al te zware tocht met de nodige afwisseling. Wij hebben meer van de natuur en mooie stadjes genoten dan van de Limessporen, maar het is wel leuk om te zien wat er nog van over is. Positief vind ik ook de uitgebreide achtergrondinformatie in het boekje over de route!”
(Geplaatst op 15-09-2017)
Limes route 1Beoordeling door André
Wij zijn vanaf Koblenz gestart, een mooie afwisselende route (op een paar drukke stukken na: o.a. eerste stuk langs de Rijn vanaf Koblenz).
Mooiste stukken zijn bij de Tauer en de Altmühl, prachige natuur, afwisselende route met leuke dorpjes. Campings vonden we over het algemeen niet super, voor fietsers minder faciliteiten. Camping in Laudenbach is het vermelden zeker waard! ( Blz.43, onders Weikersheim ).
De route staat goed aangegeven en goede fietspaden.
(Geplaatst op 26-08-2017)
Romeinen?Beoordeling door Femmy
Ik heb een klein stukje van de route gefietst, goede info en makkelijk te fietsen, zeker in combinatie met de track voor GPS. Op het stukje waar ik fietste viel me het Romeinengehalte een beetje tegen (Noord Beieren). Er zijn wel archeologische vondsten maar ze zijn beroerd aangegeven en je kan ze alleen vinden met veel doorzettingsvermogen. Maar voor het mooie landschap zou ik deze route ook al wel willen aanbevelen.
(Geplaatst op 09-06-2017)
Informatief, duidelijk en praktischBeoordeling door Schoenmaker1
We hebben hem nig niet gereden, maar de informatie is precies zoals we die nodig hebben voor een tocht. Verder is het op zichzelf al een goed leesbaar informatieboek.
(Geplaatst op 26-11-2016)
écht Europafietsen!!Beoordeling door maikietirol
Met jullie gids op het stuur ben ik met groot plezier wegwijs geworden en heb vele prachtige momenten beleefd langs de Limes-route. Ik begon in Kössen in Tirol - Oostenrijk en heb tot Regensburg af en toe een slalom-fietsparcours gemaakt. Maar vanaf Regensburg: geweldig. in totaal 1200 km tot Zutphen.
Als tip: de afstandsoverzichten van Katwijk tot Xanten en die van Xanten tot Koblenz ook als overzichtskaartje toevoegen. Handig voor het plannen van de overnachtingen.
(Geplaatst op 02-09-2016)
Limes, zeer afwisselende tochtBeoordeling door Henny
Prachtige afwisselende route, in Nederland al een mooie een rustige tocht langs de grote rivieren. Rustige fietspaden en mooie uitzichten, leuke oude stadjes om te bezoeken.
In Duitsland veel problemen door de hoge waterstand van de Rijn. Vaak vele km om moeten fietsen.
(Geplaatst op 27-06-2016)

Laatst bekeken artikelen