St. Jacobs fietsroute deel 3
St. Jacobs fietsroute deel 3 (2024)
-
Lang leve de specialist
Alles wat wij doen en verkopen is fietsvakantie-gerelateerd.
-
Fietsen maakt het hoofd leeg en het hart open
Even niet presteren. Beginnen, en de rest komt vanzelf op je af.
-
Eenvoudig gelukkig is gelukkig eenvoudig
Misschien wel de grootste rijkdom van een fietsvakantie.
Productomschrijving
Video Product
Productomschrijving
St. Jacobs Fietsroute deel 3 : Pyreneeën - Santiago 1020 km. - Clemens Sweerman.
Dit is een uitgave van Europafietsers
Santiago de Compostela had een magische klank in de oren van onze voorouders. Pelgrims uit heel Europa trokken eeuwenlang naar deze Galicische stad in Noordwest-Spanje. Maanden waren zij onderweg op een inspirerende maar soms barre tocht vol belevenissen. Gedreven door een innerlijke drang naar wat achter de horizon lag waren zij voorlopers van de huidige lange-afstands wandelaars en fietsers.
De belangstelling voor de St. Jacobsroute is weer springlevend. Het idee pelgrim te zijn, trekken naar een nog ongekend doel, spreekt sterk tot de verbeelding. Voor velen is fietsen daarbij favoriet, het liefste over aangename landelijke wegen, geschikt voor een fiets met bepakking. Op eigen kracht en snelheid geniet men van rijk geschakeerde landschappen, groene riviertjes, dromerige dorpen en hoogtepunten van romaanse bouwkunst, op een route die behoort tot het Europese Culturele Erfgoed.
De route is gebaseerd op oude pelgrimskaarten. Het Franse en Spaanse deel staan op de Unesco-Werelderfgoedlijst.
We vervolgen de route over de Pyreneeën, die een goede test blijken voor het Spaanse bergland. Dit worden de zwaarste delen, maar ook de hoogtepunten van de gehele route. Wie hier ongetraind begint moet oppassen voor onderschatting, er volgen meteen enkele bergetappes. We verbinden historische pelgrimsplaatsen langs de legendarische Camino, maar gaan waar mogelijk over rustiger wegen. Bergketens wisselen af met Rioja wijnvelden en Castiliaanse hoogvlakten. Ten gevolge van de verkeersontwikkelingen in Spanje zijn de stille weggetjes waarop het zo zorgeloos rijden was niet meer beschikbaar. De fietsroute is aangepast om onaangename en gevaarlijke trajecten zoveel mogelijk te mijden met behoud van de historische hoogtepunten die in deze pelgrimsroute thuis horen. Dat betekent dat fietsers op veel plaatsen bewust afwijken van de alom aanwezige gele (pelgrims)pijlen. De hoofdroute is heengaand beschreven, de alternatieve route (Camino Antigua) teruggaand.
De gehele route bestaat uit 3 delen:
• Deel 1: Haarlem - Tours
• Deel 2: Tours (Loire) - Pyreneeën
• Deel 3: Pyreneeën – Santiago en terug
Beschrijving route
Deel 1 van Haarlem naar Tours 850 km
De route gaat langs historische pelgrimswegen langs onder andere Compiègne en Chartres. Alternatieve routes leiden langs Antwerpen, Parijs en Orleans. Parijs-Orléans-Tours is in beide richtingen beschreven. Het landschap is vlak tot licht glooiend.
Deel 2 van Tours naar de Pyreneeën 650 km
De hoofdroute volgt historische pelgrimswegen naar de voet van de Pyreneeën. Door bekende wijnstreken (St.Emilion), langs bezienswaardige steden zoals Poitiers, via kleine rustige wegen, soms heuvelachtig maar niet echt moeilijk voor de gemiddelde vakantiefietser. Hier is in de dorpen, op campings en in hotelletjes de pelgrimsroute bekend. De alternatieve kustroute (360 km) maakt een rondrit mogelijk. Met name in het zuidelijke deel van de alternatieve kustroute is gekozen voor rustiger wegen en een nieuw fietspad door de bossen. Na Dax moet je kiezen tussen de westelijke route (St.Jean-Pied-de-Port, Roelandpas) of de oostelijke (Oloron-Ste.Marie, Col de Somport). De Col de Somport is hoger, maar klimt geleidelijker. Op het moeilijkste deel is de weg vrijwel autovrij, dankzij de autotunnel.
Deel 3 van de Pyreneeën naar Santiago 1000 km
We vervolgen de route over de Pyreneeën, die een goede test blijken voor het Spaanse bergland. Dit worden de zwaarste delen, maar ook de hoogtepunten van de gehele route. Wie hier ongetraind begint moet oppassen voor onderschatting, er volgen meteen enkele bergetappes. We verbinden historische pelgrimsplaatsen langs de legendarische Camino, maar gaan waar mogelijk over rustiger wegen. Bergketens wisselen af met Rioja wijnvelden en Castiliaanse hoogvlakten. Ten gevolge van de verkeersontwikkelingen in Spanje zijn de stille weggetjes waarop het zo zorgeloos rijden was niet meer beschikbaar. De fietsroute is aangepast om onaangename en gevaarlijke trajecten zoveel mogelijk te mijden met behoud van de historische hoogtepunten die in deze pelgrimsroute thuis horen. Dat betekent dat fietsers op veel plaatsen bewust afwijken van de alom aanwezige gele (pelgrims)pijlen. De hoofdroute is heengaand beschreven, de alternatieve route (Camino Antigua) teruggaand.
Digitaal bladeren aan de hand van zelfde soort fietsgids Groene Weg
De fietsgidsen
• Kaartjes met de route
• Navigatietekst (in beide richtingen) met indicatie van voorzieningen
• Informatie over zwaarte en wegkwaliteit
• Informatie over historie en toeristische bezienswaardigheden
• Overnachtingslijsten
• Informatie over vervoer
• VVV-adressen
Hoofdkenmerken op een rij
Taal | Nederlands |
---|---|
Schrijver | Clemens Sweerman |
Uitgever | Fietsvakantiewinkel |
Jaar van uitgave | 2024 |
Artikelnummer | 436430 |
EAN / ISBN | 9789083407609 |
Reviews 8
-
Noord Spanje
Gepost op
Prachtig woest landschap. Pittig, zeker de overtocht over de Pyreneeën. Bereid je daar goed op voor. In mijn geval bleek bijvoorbeeld de Somportpas dicht te zijn. Verder ga ik de volgende keer zonder tent: in de herbergen is ( zeker in de periode dat ik er was: half september) altijd plaats en het scheelt aanzienlijk met klimmen.
Verder ben ik van plan om volgende keer met de mountainbike te gaan, met een lekker klein verzet.
Ik ben heel enthousiast over de app van de Fietsvakantiewinkel. Het boekje gebruik ik om herbergen op te zoeken en me voor te bereiden. Dit kan overigens ook via de Spaanse site https://www.gronze.com/camino-norte of de app Gronze maps
Veel plezier!!: ik vond de rust en de pracht van het landschap een onvergetelijke belevenis! -
Om nooit te vergeten
Gepost op
Mijn Camino begon in Utrecht, waar ik een fietsbus nam naar Tours, midden Frankrijk. Mijn fiets: een Specialized Sequoia, voor en achtertassen. Kookspullen en tentje mee. Een tocht om nooit te vergeten. Het was geen pelgrimstocht, maar gewoon een tocht om te zien of ik ertoe in staat was. Ik had nog nooit van te voren een fietstocht gemaakt, en na de eerste 80 km zocht ik doodmoe een hotelletje op, om met koppijn en misselijkheid wakker te worden. Toch weer op de fiets, maar zeeg na 10 km neer in een klein barretje om wat te drinken en over te geven (op de wc!!). Weer op de fiets, en vond na alweer zo'n 15 km een hostellerie waar ik twaalf uur aaneen heb geslapen om volledig fit weer wakker te worden. Elke dag word je sterker, en als je niks anders te doen hebt dan te fietsen, rijd je zomaar 120 km op een dag. De tent heb ik in de vier weken dat ik onderweg was, 5 keer gebruikt, omdat ik mezelf elke keer na een dag van 120 km toestond om het gemak van een hotelletje te zoeken. De aanwijzingen in zowel deel 2 als 3 van Clemens Sweerman zijn uitstekend. Nooit verdwaald, en verder moet je gewoon je verstand gebruiken. Nooit in een refugio geslapen, altijd uitgekeken naar simpele hotelletjes. Thuis van te voren wat geoegend met het boekje "Fietsvakantieboek Spaans". Woorden die ik belangrijk vond, waren "busco" (ik zoek) en "tienda" (winkel), "barato" (goedkoop), "reparador de bicycletas" (fietsenmaker), "cama" (kamer). Dat zo'n beetje, en onderweg natuurlijk flink oefenen. Na drie weken was ik in Santiago. Daar drie dagen gebleven, en naar Santander gereden via de Camino del Norte. Daar weer op de fietsbus naar Utrecht.
-
St Jacob deel 3 september 2023
Gepost op
Net terug van Pamplona - Santiago- Porto. Ons hele verslag is te lezen op FietsvakantiesBenenMonique/reislogger.nl
Prachtige tocht aan de hand van de app en St.Jacob 3 -
O Spanje wat ben je mooi
Gepost op
Over deel 3:
Er zijn verschillende fietsroutes die de Camino Frances naar Santiago volgen, maar deze vond ik tot nu toe heel fijn, omdat de fietsroute geregeld een andere weg volgt dan de looproute. De wegen zijn Spaans, dus wat drukker en onvoorspelbaarder dan Frankrijk, maar altijd goed te doen.
Ik kwam vanuit Frankrijk en kruiste de Pyreneeën via Oloron / col de somport / Jaca. Dat was, zeker in oktober, een waar herfstfeestje. Prachtige kleuren! Ik heb nog een paar dagen extra gefietst en gewandeld.
Santiago heb ik niet bezocht, wat een toeristen! Maar Finisterre en Muxía zijn heel wat fietsvriendelijker. Vooral die laatste is een aanrader! Vergeet ook niet de terugweg, ik volgde de route tot aan A Fonsagrada en ben daarna zelf mijn weg door de vele mooie bergen gaan zoeken, maar de terugtocht is wat mij betreft nog veeeeeel mooier dan de heenweg. Ook wat zwaar maar dat zijn bergen.
Ik schreef erover op http://loessoep.wordpress.com (oktober 2018) -
Fantastische en inspirerende Camino
Gepost op
Mijn liefde voor het fietsen en mijn liefde voor Spanje zijn samen gekomen in het fietsen van de Camino. Van te voren op internet gezocht naar routes en naar ervaringen van Camino fietsers. Veel is gericht op de lopers, minder voor fietsers. Deze gids heeft me goed geholpen bij de voorbereiding. Gestart in Burgos met het plan de circa 700 km in 10 dagen te fietsen. Eerste dag gestart op de racefiets. Een deel van de route was over gravel. Een wonder dat ik zonder lekke band of gebroken spaken de eerste dag in Fromista aankwam. Besloten om de rest van de tocht met de MTB te gaan. Het route boekje had ik in een plastic houder aan het stuur bevestigd. dat was ook wel nodig want je moest de route minutieus volgen. Af en toe waren de aanwijzingen niet altijd even duidelijk maar met de vele Camino bordjes lukte het redelijk goed. Als ik er echt niet meer uit kwam of verdwaald was dan gebruikte ik Google maps om naar het volgende hotel te komen. Daar ging dan vast de volgende dag voorbereiden door vooral de teksten te lezen. Ik heb enorm genoten van deze tocht. Onderweg veel wandelaars gezien. Veelal wat oudere mensen waarbij je je aanvraagt of ze Santiago ooit gaan halen. Het landschap verandert per dag. Het eerste gedeelte vooral door grote landbouw gebieden heen. Hier kom je letterlijk niemand tegen. Dorpen verlaten en bijna geen verkeer op de wegen. De hellingen werden steiler naarmate Santiago naderbij kwam. Op de laatste dag groeide de opwinding, het doel kwam in zicht! Voor de kathedraal stond mijn meisje mij op te wachten, geweldig! Ik kan het fietsen van de Camino iedereen aanraden! De Spanjaarden langs de weg vinden het helemaal geweldig wat je doet en wensen je een goede Camino. Het is makkelijk contacten te leggen met lopers en fietsen.
Deze gids is een prima hulpmiddel. Wel stoorde ik mij aan de soms belerende teksten over Spanje. Eucalyptus bomen zijn met een reden geplant. Bij Santiago zijn rondom de stad vakantieparken aangelegd. Wie zijn wij om daar commentaar op te leveren?
Ik heb wel besloten om de tocht nog eens te gaan fietsen van Portugal en ook zeker eens te gaan lopen! Viva Espagne!
-
Santiago-Burgos
Gepost op
Dit is een mooie en regelmatig uitdagende route. Ik heb ongeveer de helft gereden. Blijf kritisch op punten is er zeker één en ander aan te merken op de beschrijvingen.
Persoonlijk houd ik niet van het 'vlakkere' deel van de route maar het is goed dat ervoor is gekozen twee verschillende routes te beschrijven.
Ik heb gebruik gemaakt van een huurfiets van www.cycling-rentals.com. Aanbevelens waardig! -
Jacobsroute deel 3, 2017
Gepost op
De verzorging van de toelichtende tekst, kaarten en de opzet van de gids is vanouds goed. Pluspunt is dat de pelgrimsherbergen/overnachtingsplaatsen apart zijn aangegeven in de tekst en in het overzicht van de overnachtingen. Dit is in de delen 1 en 2 niet het geval. De route gaat door afwisselende landschappen; woestijnachtig, kale heuvelruggen, gebieden met groot- en kleinschalige landbouw. Van ' vlak' tot hellingen van 5-7-10%. De fietsroute gaat over rustige wegen en is beduidend mooier dan de Camino voor lopers, die vaak langs nationale wegen lopen, al dan niet gescheiden door een vangrail of lage struikjes.
Maar wat me echter van deel 3 tegenviel is dat routebeschrijving bij de kaarten niet van dezelfde kwaliteit is als die van de delen 1 en 2. Met name in de bebouwde kom is het lastig zoeken, of zijn de aanwijzingen ronduit verkeerd. Straatnamen zijn niet altijd duidelijk zichtbaar, of ontbreken. Kilometer aanduidingen ("km 77,1 rechtsaf" ) binnen de bebouwde hebben niet veel zin: fietscomputers kunnen onderling 10% afwijken. In deel 1/ 2 zou bv staan: ' na 100 meter rechtsaf'. Maar, in Spanje is het in de bebouwde kom meestal ook niet nodig om gedetailleerd te zijn, de geel met blauwe Camino borden zijn zeer opvallend. Een aanwijzing: " bij ... verlaat u de Camino" is dan voldoende.
Ik kreeg daarom af en toe de indruk dat de routebeschrijving met behulp van de kaart en de gps achteraf uit de herinnering is opgeschreven. Dat verklaart wellicht verwijzingen naar borden die in werkelijkheid verder weg staan dan het beslispunt. Na fietsen van de route is geen overbodige luxe.
Kortom: Deel 3 geeft een geweldige route, maar de aanwijzingen bij de kaarten zijn vatbaar voor verbetering.
Tenslotte, het fietsen op half- of onverharde wegen is voor een liggende fietser lastig. Maar ja, dat is mijn probleem.
-
St. Jacob deel 3
Gepost op
Wij hebben vanuit Puente la Reine gefietst en het is een pittige tocht naar Santiago de Compostella met veel stijgingen en dalingen die goed in het boekje staan aangegeven. De campings zijn soms moeilijk te vinden en in Santiago was het bijzonder moeilijk te vinden na een zware laatste dag. Op Monte de Gozo was geen camping terwijl die wel staat aangegeven in het boekje en langs de weg. Wij kampeerden op As Cantelas: goede camping, maar wel boven op een berg. Met trein (zonder reservering drie dagen wachten!) terug naar Pamplona. Fiets via Soetens (Carlos) terug ging uitstekend. Bijzonder positieve ontvangst op de route. Langs de hele Camino was een positieve sfeer bij zowel deelnemers als inwoners. Snurkers in herbergen zijn soms een hel! Buen Camino!